Tuesday, February 3, 2009

Perang dan Gas Asli - Antara Misi Yahudi di Gaza

Saturday, 24 January 2009 01:19

Serangan Israel ke atas Gaza bukan sahaja atas dasar penjajahan terhadap maruah dan tanah umat Islam, tetapi juga boleh dilihat daripada subut penjajahan terhadap sumber alam Palestin, iaitu gas asli.

Pada tahun 2000, satu lapangan gas asli telah ditemui di persisiran pantai gaza dan menyebabkan banyak pihak yang cuba untuk mendapatkkannya.
Satu rundingan telah dilakukan antara BG (British Gas) (memiliki 60 %); Consolidated Contractors (CCC) (memilikni 30 %); dan the Investment Fund of the Palestinian Authority (PA) (memiliki %). (Haaretz, October 21, 2007).

BG telah menjumpai takungan gas asli di Gaza Marine-1 dan Gaza Marine-2 yang berjumlah kira-kira 1.4 trillion cubic feet, iaitu sebanyak 4 billion dollor. Sewaktu kajian dilakukan, BG mengatakan bahawa kemungkinan size takunagn gas asli di kawasan tersebut lebih besar daripada yang dijangkakan.

Milik Siapa Takungan Gas Asli Tersebut?

Secara sah, takungan gas asli tersebut adalah milik kerajaan dan rakyat Palestin berdasarkan peta di atas, namun Yahudi yang kejam dan zalim telah berusaha keras untuk mendapatkan hak terhadap takungan gas asli tersebut.

Pertelingkahan antara HAMAS dan PA di bawah kuda tunggangan Yahudi Mahmoud Abbad memberikan peluang kepada Yahudi untuk memanipulasi hasil gas asli tersebut.

Pada May 2007, kabinet Israel telah meluluskan proposal Olmert untuk membeli gas daripada PA yang mana kontrak tersebut bernilai 4 billion, 2 billion keuntungan dan 1 billion daripadanya akan diberkikan kepada PA.

Tel Aviv sebaliknya tidak mempunyai hasrat untuk berkongsi keuntungan dengan rakyat Palestin, dan mereka telah memanipulasi perjanjian supaya tiada wang yang di berikan kepada rakyat Palestin, dan hasil daripada keuntungan akan ditukar kepada barangan dan khidmat sahaja kepada rakyat Palestin dengan alasan takut wang itu sampai kepada HAMAS.
Hasrat Israel gagal, dan akhirnya BG meundurkan diri daripada projek tersebut dan menutup pejabatnya di Israel pada Disember 2007. (BG website)

Serangan Ke atas Gaza

Serangan demi serangan dilancarkan ke atas Gaza oleh Yahudi laknatullah untuk menguasai segala sumber yang ada di Gaza. Kekejaman yang dilakukan mereka ini memang salah dari sudut undang-undang negara mana pun kecuali negara Haram Israel dan kuda tunggangannya, Amerika.

Pelbagai perundingan terus dijalankan dan antara strategi keji Yahudi adalah untuk menyalurkan gas asli daripada lapangan gas Gaza terud ke post Ashkelon di tanah jajahan Palestin supaya kerajaan Gaza tidak dapat campur tangan dalam urusan gas tersebut.

Strategi pipe gas asli cadangan Israel :

No comments: